Profesjonalny serwis opon w Myślenicach.
Wymiana opon letnich/zimowych, naprawa uszkodzonych opon i inne czynności serwisowe związane z użytkowaniem opon.
Czy naprawdę trzeba zmieniać opony zimowe/letnie
Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna: wg. wielu ekspertów optymalny poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych można osiągnąć tylko wtedy, gdy w odpowiednim momencie zastosujemy opony letnie lub zimowe. Wiele niezależnych testów pokazuje, że odpowiedni dobór opon do warunków panujących na drodze to kluczowa rzecz jeślichodzi o bezpieczeństwo.
Jakie są zatem różnice pomiędzy oponami letnimi a zimowymi?
Skład mieszanki gumowej
Skład mieszanki gumowej to podstawowy czynnik różiący opony letnie od zimowych. Mieszanki używane do budowy opon letnich są przystosowane do pracy w temperaturach powyżej 7°C i w takich warunkach gwarantują pełnię osiągów. Jednak kiedy temperatura spada poniżej tego progu, opony letnie twardnieją, a tym samym tracą swoje właściwości.
W przypadku opon zimowych jest odwrotnie. Większa zawartość krzemionki sprawia, że poniżej 7°C nabierają one optymalnych właściwości. W wyższych temperaturach opony zimowe zaczynają się przegrzewać, a to sprzyja ich szybszemu zużyciu. Mieszanka stosowana w oponach zimowych nie spełnia też swoich funkcji latem – nie zapewnia przyczepności i bezpiecznego hamowania na suchej oraz mokrej nawierzchni.
Rzeźba bieżnika
Opony zimowe i letnie różnią się także rzeźbą bieżnika dostosowując go do konkretnego sezonu, w którym ma być używany.
Bieżnik opony zimowej wyposażony jest w większą ilość nacięć (tzw. lamelek), które są wyraźniej zarysowane niż w oponach letnich. Centralne rowki są głębsze, dzięki czemu sprawnie odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony. Pozwala to na zachowanie odpowiedniej przyczepności w warunkach zimowych, ale znacznie obniża poziom osiągów opon zimowych w warunkach letnich.
Bieżnik opony letniej jest dużo płytszy, przez co powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest większa. Dzięki takiej budowie sterowność na suchej jezdni jest polepszona, a droga hamowania krótsza. Nacięcia są zaprojektowane w taki sposób, aby w deszczowe dni odprowadzać wodę (nie błoto i śnieg) i zapobiegać zjawisku aquaplaningu.
Kiedy zmienić opony na zimowe / letnie?
Zmianę opon z letnich na zimowe warto rozważyć, gdy średniodobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Warto także zwrócić uwagę na pory dnia, kiedy najczęściej przemieszczamy się pojazdem. Jeśli poruszamy się głównie w nocy lub nad ranem, warto opony wymienić wcześniej, gdyż wtedy nasza średniodobowa temperatura będzie znacznie niższa.
Opony letnie należy zakładać, gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7°C. Jednak z racji zmienności pogody na przełomie zimy i wiosny, nie zaleca się wymiany opon na letnie już po pierwszych kilku dniach z temperaturą sięgającą powyżej 7°C. Najrozsądniej jest poczekać aż pogoda się ustabilizuje i dopiero wtedy zmienić opony.
Opony całoroczne - za i przeciw
Opony całoroczne niewątpliwie oszczędzają czas i pieniądze kierowców, ale niestety takie opony zawsze będą pewnego rodzaju kompromisem. Nie da się stworzyć opon, które będą idealnie zachowywały się zarówno przy +30 stopniach Celsjusza w lecie, jak i przy -20 stopniach Celsjusza w zimie. Dlatego używanie opon letnich w lecie, a w zimie zimowych, to jedyne rozwiązanie zapewniające optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach na drodze.
Niemniej jednak w pewnych przypadkach opony całoroczne mogą być całkiem dobrym rozwiązaniem, na przykłąd gdy pojazd użytkowany jest głównie w mieście (gdzie drogi nawet w zimie są dobrze utrzymane) oraz gdy pojazd robi małe przebiegi, np. użytkowany jako drugi w rodzinie, w dojeździe do pracy, czy szkoły.