Instalacje LPG - AUTO GAZ

Car-Mix Sebastian Wołek, ul. Kazimierza Wielkiego 125, 32-400 Myślenice

Instalacje LPG - AUTO GAZ

Car-Mix

ul. Kazimierza Wielkiego 125

32-400 Myślenice

Profesjonalny serwis opon w Myślenicach.

Wymiana opon letnich/zimowych, naprawa uszkodzonych opon i inne czynności serwisowe związane z użytkowaniem opon. 

 

Czy naprawdę trzeba zmieniać opony zimowe/letnie

Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna: wg. wielu ekspertów optymalny poziom bezpieczeństwa w każdych warunkach drogowych można osiągnąć tylko wtedy, gdy w odpowiednim momencie zastosujemy opony letnie lub zimowe. Wiele niezależnych testów pokazuje, że odpowiedni dobór opon do warunków panujących na drodze to kluczowa rzecz jeślichodzi o bezpieczeństwo.

 

Jakie są zatem różnice pomiędzy oponami letnimi a zimowymi?

Skład mieszanki gumowej

Skład mieszanki gumowej to podstawowy czynnik różiący opony letnie od zimowych. Mieszanki używane do budowy opon letnich są przystosowane do pracy w temperaturach powyżej 7°C i w takich warunkach gwarantują pełnię osiągów. Jednak kiedy temperatura spada poniżej tego progu, opony letnie twardnieją, a tym samym tracą swoje właściwości.

W przypadku opon zimowych jest odwrotnie. Większa zawartość krzemionki sprawia, że poniżej 7°C nabierają one optymalnych właściwości. W wyższych temperaturach opony zimowe zaczynają się przegrzewać, a to sprzyja ich szybszemu zużyciu. Mieszanka stosowana w oponach zimowych nie spełnia też swoich funkcji latem – nie zapewnia przyczepności i bezpiecznego hamowania na suchej oraz mokrej nawierzchni.

Rzeźba bieżnika

Opony zimowe i letnie różnią się także rzeźbą bieżnika dostosowując go do konkretnego sezonu, w którym ma być używany.

Bieżnik opony zimowej wyposażony jest w większą ilość nacięć (tzw. lamelek), które są wyraźniej zarysowane niż w oponach letnich. Centralne rowki są głębsze, dzięki czemu sprawnie odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony. Pozwala to na zachowanie odpowiedniej przyczepności w warunkach zimowych, ale znacznie obniża poziom osiągów opon zimowych w warunkach letnich.

Bieżnik opony letniej jest dużo płytszy, przez co powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest większa. Dzięki takiej budowie sterowność na suchej jezdni jest polepszona, a droga hamowania krótsza. Nacięcia są zaprojektowane w taki sposób, aby w deszczowe dni odprowadzać wodę (nie błoto i śnieg) i zapobiegać zjawisku aquaplaningu.

 

Kiedy zmienić opony na zimowe / letnie?

Zmianę opon z letnich na zimowe warto rozważyć, gdy średniodobowa temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Warto także zwrócić uwagę na pory dnia, kiedy najczęściej przemieszczamy się pojazdem. Jeśli poruszamy się głównie w nocy lub nad ranem, warto opony wymienić wcześniej, gdyż wtedy nasza średniodobowa temperatura będzie znacznie niższa.

Opony letnie należy zakładać, gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7°C. Jednak z racji zmienności pogody na przełomie zimy i wiosny, nie zaleca się wymiany opon na letnie już po pierwszych kilku dniach z temperaturą sięgającą powyżej 7°C. Najrozsądniej jest poczekać aż pogoda się ustabilizuje i dopiero wtedy zmienić opony.

 

Opony całoroczne - za i przeciw

Opony całoroczne niewątpliwie oszczędzają czas i pieniądze kierowców, ale niestety takie  opony zawsze będą pewnego rodzaju kompromisem. Nie da się stworzyć opon, które będą idealnie zachowywały się zarówno przy +30 stopniach Celsjusza w lecie, jak i przy -20 stopniach Celsjusza w zimie. Dlatego używanie opon letnich w lecie, a w zimie zimowych, to jedyne rozwiązanie zapewniające optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach na drodze.

Niemniej jednak w pewnych przypadkach opony całoroczne mogą być całkiem dobrym rozwiązaniem, na przykłąd gdy pojazd użytkowany jest głównie w mieście (gdzie drogi nawet w zimie są dobrze utrzymane) oraz gdy pojazd robi małe przebiegi, np. użytkowany jako drugi w rodzinie, w dojeździe do pracy, czy szkoły.